Дугорочни развој спортиста (LTAD) – Основе кроз забаву (3. део)

У претходна два текста о методу Дугорочног развоја спортиста (Long-Term Athlete Development – LTAD) имали сте прилику да се упознате са основама овог система, да сазнате из којих седам фаза се он састоји, као и да се детаљније упознате са првом фазом овог метода (фаза Активан почетак).

Ове среде говорићемо о другој фази метода Дугорочног развоја спортиста.

happy children sports_1

 

Основе кроз забаву

(наслов ове фазе представља игру речима на енглеском језику, јер су је аутори овог метода назвали „FUNdamental“, при чему прва три слова ове речи, која су написана великим словима, чине реч „FUN“, што значи „забава“, прим.прев.)

 

Током фазе Основе кроз забаву (девојчице од 6-8 година, дечаци од 6-9 година), деца би требало да развију основне вештине покрета, укључујући и азбуку покрета – агилност, равнотежа, координација и брзина (овде је опет у питању игра речима на енглеском језику, јер овај термин гласи у оригиналу гласи „ABCs of movement – Agility, Balance, Coordination and Speed“, прим прев). Деца би требало да учествују у забавном и изазовном мултидисциплинарном окружењу.

Док су у првим разредима основне школе, деца би требало да учестују у различитим, добро структурисаним активностима које помажу развоју основних вештина. Међутим, активности и програми морају да задрже фокус на забави, а формално такмичење треба да буде уведено у најмањој могућој мери.

Током године, деца би требало да се сусретну са различитим спортовима и физичким активностима, чиме се развија њихово интересовање и мотивација а избегава се опасност од „сагоревања“ услед преране специјализације (детаљније смо о овоме писали у посебном тексту објављеном у децембру, који можете да пронађете овде).

Савладавање основних вештина покрета у овој фази је кључно за укупни развој физичке писмености. Азбука агилности, равнотеже, координације и брзине је камен темељац за развијање основих вештина покрета.

happy children sports_2

Фаза Основе кроз забаву је друга од три фазе у програму Дугорочног развоја спортиста, и она се сматра најважнијом за развијање физичке писмености. Ако деца не развију физичку писменост пре него што почну нагло да расту у пубертету, имаће ограничене могућности да развију вештине које су специфичне за неки спорт када постану старији и када буду у напреднијим фазама тренинга и развоја.

Очигледно, то ће значајно утицати на њихову жељу да до краја живота остану физички активни, и умањиће њихове шансе да се развијају као спортисти.

У фази Основе кроз забаву, децу пре свега мотивише жеља да се ЗАБАВЕ. Иако можда већ учествују у такмичарским спортовима у којима се постижу поени, њима су резултати далеко мање важни него што им је важно да се забаве, да буду са другарима и да развију висок ниво самопоштовања.

У фази Основе кроз забаву деца побољшавају своје основне вештине покрета кроз добро структурисане програме. Развој ових вештина би требало да се одвија кроз комбинацију неструктурисане игре у безбедном и изазовном окружењу и квалитетних инструкција од стране едукованих учитеља/тренера у структурисаним програмима у школама, центрима за рекреацију или клубовима/школама спорта за децу.

У овом узрасту деца не би требало да се специјализују за један спорт, осим ако се баве неким од неколико спортова код којих је рана специјализација неопходна (нпр. гимнастика, уметничко клизање, скокови у воду).

Уколико дете има омиљени спорт, њиме би требало да се бави два до три пута недељно, али би требало да се баве и другим спортовима или физичким активностима барем три до четири пута недељно.

Деца у овом узрасту већ имају јак осећај за оно што је „фер“, и треба им представити једноставна спортска правила и етику спорта. Треба их упознати са основним правилима, тактикама, доношењем одлука и спортском етиком.

Ствари о којима треба размислити

  • Током ове фазе се и код дечака и код девојчица нарочито добро може развити брзина шаке и стопала. Ако се пропусти овај осетљиви период убрзане адаптације за развијање брзине, шансе за развој телесне брзине могу да буду значајно умањене касније током живота.
  • Ово је одлично доба за децу да учествују у већем броју спортова. Треба их подстицати да се баве активностима на копну, у води и на снегу или леду у различита годишња доба.
  • Веома је важно да сва деца овладају основним вештинама покрета пре него што се упознају са вештинама карактеристичним за одређени спорт.
  • Потребно је да деца развију снагу, издржљивост и гипкост, али кроз игре и забавне активности, а не кроз режим тренинга.

Деца треба да науче да „читају“ покрете који се одвијају око њих и да доносе добре одлуке током утакмица.

 

Наредне среде ћемо писати о трећој фази метода Дугорочног развоја спортиста, коју су аутори назвали Научите да тренирате, и која покрива узраст од 8 – 11 година код девојчица и од 9 – 12 година код дечака.

 

Наравно, позивамо вас да са нама и осталим посетиоцима сајта поделите ваша мишљења, искуства, да нам дате повратну информацију о томе да ли су вам овакви текстови корисни, о томе које бисте још теме желели да пронађете на сајту Мали играчи. То можете да учините било преко коментара које можете да оставите на сваки текст, било преко нашег форума.

 

Останите уз Мале играче!

 

Извор:

http://canadiansportforlife.ca/ltad-stages/learn-train

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *