Trener i deca, dečji sport

Аустралијско истраживање о односу родитеља и тренера

Запамтите, родитељи и тренери су чланови тима: неопходан је тимски рад

 

Џанет А. Јанг (Janet A. Young) (Универзитет Викторија, Аустралија)

ITF Coaching and Sport Science Review 2011; 55 (19): 17 – 18

САЖЕТАК

У овом чланку описује се истраживање које је недавно спроведено у Аустралији, са родитељима и тренерима 10 најбољих аустралијских професионалних тенисерки. Резултати тог истраживања сугеришу да родитељ и тренер сматрају један другог комплементарним и драгоценим чланом тима, који је усредсређен на добробит играчице и на тежњу за изврсношћу.

 

Trener i deca, dečji sport

14. децембар 2011.

 

УВОД

 

Сви шампиони имају сопствену ‘причу’ о свом путу у тениски врх. Ретко је то прича о лаком путу, а много чешће о покушајима, препрекама, изазовима и сјајним тренуцима надахнућа и мукотрпног рада! Док се приче разликују у детаљима, чини се да је њихов заједнички елемент кључна и утицајна улога коју у њој играју играчицини родитељи и тренери (нпр. Gould et al; 2005; Young and Pearce, 2011).

До данас је истраживање усредсређено на то да се разуме допринос тренера и родитеља развоју талента, тако што смо питали тренере и родитеље о њиховим улогама, или смо питали играчице да опишу улоге њихових родитеља и тренера. У овом чланку заузимамо другачију тачку гледишта и извештавамо о томе како тренер и родитељ разумеју улогу оног другог. Шта тренери мисле о родитељима, и обрнуто? У чему се састоји њихов допринос и где они могу позитивно да утичу? Шта тренери и родитељи могу да добију од разумевања перспективе друге особе, у заједничком напору да подрже и усмеравају играчицу у остварењу њених тениских снова?

Желео сам да поставим нека питања када сам недавно спроводио истраживање о родитељима и тренерима, у сарадњи са Тениским савезом Аустралије и Међународном тениском федерацијом. С обзиром на моје искуство у том спорту као играча, тренера и административног радника, желео сам да се усредсредим нарочито на женски тенис, да бих боље разумео динамику развоја талента код тенисерки у успону.

 

ПРЕГЛЕД АУСТРАЛИЈСКОГ ИСТРАЖИВАЊА

 

У истраживању је учествовало 10 родитеља (8 мама и 2 тата) и 10 тренера (2 жене и 8 мушкараца) 10 најбољих аустралијских тенисерки на ранг-листи. Сви родитељи су имали беспрекорна спортска сведочанства и искуство у тенису, од рекреативаца до елитних и такмичара и ветерана. Сви тренери су бивши професионални тенисери и у просеку се баве тренерским послом дуже од 17 година, а са врхунским тенисеркама о којима је реч раде дуже од 3 године.

Подаци су прикупљани од тренери и родитеља помоћу следећа два упитника. Тренерима смо поставили ова питања:

  • (a) Коју улогу родитељи тенисерке тренутно играју у каријери њихове ћерке?
  • (b) Да ли се та улога променила током година, и ако јесте, како?
  • (c) Какве препоруке имају за родитеље који желе да њихова ћерка развија своје тениске таленте?

Родитељима смо поставили сличан низ питања о улози тренера.

 

Samanta Stosur
Саманта Стосур

 

КЉУЧНИ РЕЗУЛТАТИ ИСТРАЖИВАЊА

 

Спровели смо серију индуктивних анализа садржаја да бисмо анализирали податке, и добили смо следеће резултате.

A. Тачка гледишта тренера

 

Укратко, тренери су рекли да верују у следеће:

  • Улога родитеља је да пружају подршку и, у неким случајевима, да по потреби пруже финансијску помоћ.
  • Током година долазило је до промене у улози родитеља у каријерама њихових кћери. Већина родитеља је била мање укључена у читав процес када су њихове кћери почеле да се такмиче на међународном нивоу и када су постале успешније. Од тог тренутка родитељи су наставили да пружају безусловну подршку и да имају поверења у тренере и у њихове програме помоћу којих ће на најбољи начин водити играчице.
  • Родитељи који желе да помогну својим ћеркама да развију свој таленат требало би да следе следеће препоруке наведене у Табели 1.

 

 

ПРЕПОРУКЕ РЕПРЕЗЕНТАТИВНИ ЦИТАТИ
Оспособите играчицу да преузме одговорност „Охрабрите играчицу да постане одговорнија за своје поступке и за организацију у погледу својих тениских обавеза“
Пружајте безусловну подршку „Увек будите позитивни после меча. Пружите охрабрење, топлину и љубав после пораза“
Будите родитељ „Схватите која је улога родитеља и једноставно будите родитељ (не тренер или менаџер) који обезбеђује уравнотежено окружење, пуно љубави“
Идентификујте доброг тренера „Урадите свој домаћи задатак проналажења доброг тренера, а затим верујте тренеру којег сте изабрали“
Успоставите здрав однос са тренером „Будите део тима са тренером, али дозволите њему/њој да тренира играчицу! Подржите тренера и омогућите му/јој да ради свој посао. Будите лојални, подржавајте тренера и оставите тенис тренеру. Не присуствујте тренинзима“
Будите гледалац пун поштовања „Немојте седети уз терен током сваког меча. Посматрајте мечеве не показујући емоције, али уз охрабрујуће осмехе и уз климање главом“
Поштујте тим родитељ-тренер-играч и комуницирајте „Јасно дефинишите односе и улоге, боље пре него касније, и редовно и отворено комуницирајте, да бисте били сигурни да су очекивања под контролом“

 Табела 1. Кључне препоруке родитељима од тренера.

 

Jarmila Gajdosova
Јармила Гајдошова

 

B. Тачка гледишта родитеља

 

Укратко, родитељи су рекли да верују у следеће:

  • Тренери су одговорни за многе улоге, у које спадају ментор, фитнес и тренажни саветник, особа која пружа подршку, особа која прави план учешћа на турнирима и учитељ техничких и менталних аспеката игре.
  • Улога тренера је динамична (временом се мења).
  • Промене у улоги тренера кретале су се од примарне улоге „инструктора“ до тога да касније постаје „сарадник, особа која пружа подршку“ играчици.
  • Постоји неколико начина на које тренери могу да помогну и усмеравају тенисерке да развију свој таленат. Кључне препоруке наведене су у Табели 2.

 

 

ПРЕПОРУКЕ РЕПРЕЗЕНТАТИВНИ ЦИТАТИ
Усвојите позитивну филозофију и приступ, усредсређене на играчицу „Сазнајте шта играчица жели и осмислите поступке помоћу којих ће се играчица развијати, и немојте стављати превелики нагласак само на резултате“„Односите се према играчици као према личности и откријте како она на најбољи начин учи и како најбоље постићи интеракцију“

„Охрабрујте здраву радну етику, али задржите елемент забаве и уживања“

Водите рачуна о ефикасним комуникационим вештинама„С пажњом бирајте одговарајуће речи, јер су речи врло моћне и могу бити веома штетне ако неко изговори оно што не треба“„Пружите конструктивну повратну информацију“

„Увек слушајте“

Увек усавршавајте вештине и знања„Научите како функционише систем рангирања“„Будите добро обавештени о овом спорту“

„Наставите да проширујете своје способности препознавања и развијања талента“

 Табела 2. Кључне препоруке тренерима од родитеља.

 

 

ШТА РЕЗУЛТАТИ ОВОГ ИСТРАЖИВАЊА ЗНАЧЕ ЗА ТРЕНЕРЕ И РОДИТЕЉЕ?

 

Могле би се направити неке генерализације за тренере и родитеље, у које би спадало и то да је значајно да и једни и други буду свесни 3 ‘A’ – Awareness, Acceptance and Acknowledgement (свесност, прихватање и признавање). То значи да и тренер и родитељ треба да:

  • (a) Буду свесни да су чланови истог (играчициног) тима. Обоје буду усредсређени на најбољи интерес, добробит и остварење снова играчице.
  • (b) Прихвате једно друго као значајне чланове тима, који имају различите али комплементарне улоге.
  • (c) Одају признање оном другом за допринос који пружа. Отворена комуникација између тренера и родитеља је кључна.

 

Tennis Australia

 

ЗАКЉУЧЦИ

 

Усвајање појма 3 ‘A’ повећава значај здравих односа и комуникације између тренера и родитеља. Подстакли смо и родитеља и тренера да један другог посматрају као кључног члана тима који пружа подршку играчици, где је улога сваке стране можда различита и динамична, али увек представља допуну оној другој.

Да резимирамо, да би се аустралијским талентованим играчицама пружио најбољи развој, резултати овог истраживања сугеришу да треба успоставити такву стратегију која ће олакшати ‘родитељима да буду родитељи’, а тренерима да обезбеде привлачно окружење за учење, у духу сарадње. Поред тога, ово истраживање нуди кључ за постизање наведеног (у Табели 1 и 2). Охрабрујуће је што су ове препоруке у складу са онима изнесеним у литератури о талентованим играчима (нпр. Блум, 1985).

Тенис се често сматра индивидуалним спортом у којем се играч такмичи против другог играча у синглу. Ово истраживање истиче „тимски“ елемент тениса, где се изузетни резултати могу постићи када родитељ и тренер формирају добитну комбинацију ради подржавања и усмеравања тенисерке у успону. Као и сви ефикасни тимови, и овај захтева многе састојке, укључујући тимски рад, стално оцењивање, заједнички циљ и отворену комуникацију. Не ускраћујмо ни родитељу ни тренеру прилику да дају драгоцен допринос развоју играчице!

 

 

РЕФЕРЕНЦЕ

Bloom, B.S. (1985). Developing talent in young people. New York: Ballantine.

Gould, D., Lauer, L., Rolo, C., & Pennisi, N (2008). The role of parents in tennis success: Focus group interviews with junior coaches. The Sport Psychologist. 22, 18-39.

Young, J.A. and Pearce. A.J. (2011). The dynamic role of elite coach: Player and coach perspectives. Medicine and Science in Tennis, 16(1), 26-30.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *