Koncentriši se, Mentalni trener tenisera Ljubica Jovanović

Концентриши се!

Већина тенисера и тенисерки широм планете затворени су у својим кућама, жељни тренинга и напредовања. Овај блог је настао јер у већини земаља није могуће имати тениске тренинге, па осим неких кондиционих, ментални тренинзи и разне вежбе за побољшање менталне области преостају као једине које можете радити код куће. Постоји много различитих вежби за унапређење концентрације. Неке од њих се увежбавају на тениском терену, неке ван њега. Управо у овом блогу добићете вежбу која ће вам помоћи да развијете своје усмеравање пажње, а коју можете вежбати у својој соби.

Постоји много различитих, а опет сличних дефиниција концентрације.

Концентрација је могућност усмеравања пажње на одређену, жељену ствар током дужег временског периода.

Концентрација значи бити потпуно фокусиран.

Усредсређивање пажње, способност фокусирања на релевантну ствар, на игру и ударце током меча, у окружењу које вас ремети у томе.

Колико пута се десило да Марко води 4-1 и отац противника креће да добацује Марковом противнику, што Марка почиње да нервира, Марко након тога склања фокус са своје игре, почиње да греши, стиже до резултата 4-4 и онда покушава да врати пажњу на своју игру, али га тада мисли попут „Водио си, види где си сада! Можеш да изгубиш!“ ометају и он наставља са лошом игром све до краја овог сета.

На овом примеру уочавамо један од најзначајнијих ометача пажње, а то су публика и њихово навијање. Фактори који такође ремете играче су збивања на суседном терену, провокације и лоше понашање противника, ветар и многи други фактори из окружење које су играчи у немогућности да отклоне и контролишу.

У раду са тенисерима, приметила сам да су најчешћи проблеми који се јављају током меча, а који смањују њихово фокусирање:


Детаљније Концентриши се!

1. Публика, дешавања на терену поред, возови или авиони уколико се терен налази непосредно у близини пруге или аеродрома,

2. Немогућност да забораве претходни поен. Узмимо пример да је 4-4 30:30, сервирате први сервис, противник зове аут, ви знате да је добра лопта, али се и судија слаже са противником и због осећања неправде начињене над вама, правите дуплу сервис грешку. Сада сте у неприлици јер противник има брејк лопту и ви сте још више љути на себе јер сте допустили да вам се то деси. Противник осваја тај гем. Одмах након тога, противник одсервира врло добар сервис – ас и кроз пар брзих поена осваја гем, што значи да сте за тили час изгубили први сет са 6-4 само због тога што је противник лоше звао ваш први сервис на 30:30. Нисте успели да своје лоше мисли отклоните и вратите фокус на игру. Ово стање и фокусирање на тај поен који сте изгубили због лоше званог аута држи вас током целог меча, све до краја, а најчешће услед таквих збивања и мисли, изгубићете и други сет, тј. цели меч.

3. Размишљања о будућним догађајима. Питања попут „Шта ако изгубим свој сервис?“, „Шта ако изгубим овај важан поен?“, „Шта ако изгубим први сет?“, „Шта ако изгубим ову велику предност?“, „Шта ако…“ су врло фрустрирајућа и не дозвољавају играчима да буду у садашњости, да се фокусирају на тренутни поен.


Koncentriši se, Mentalni trener tenisera Ljubica Jovanović
Photo by James Allen on Unsplash

4. Размишљања о техничким елементима некод ударца уз стално понављање у себи „Где грешим?“ Што се више фокусирате на грешку и на то што не желите да урадите, управо то ће се и десити. Фокусирање на изведбу неког конкретног ударца, довешће до стегнутости мишића, до прављења узастопних грешака, узнемирености и потпуне деконцентрације у току меча.

5. „Гушење“ на неким критичним поенима. Први сет сте освојили, 5-3 је у другом сету и сервирате за меч. Згрче се мишићи, стегне се рука и у комбинацији са мислима „Само да не направим дуплу сервис грешку!“ или „Само да не изгубим овај поен“ чине то да управо склањате пажњу са игре, дешава се дупла сервис грешка или волеј који заврши у ауту или у мрежи.


Koncentriši se, Mentalni trener tenisera Ljubica Jovanović

Све горе наведено узрокује разне физичке и менталне промене, попут стегнутости мишића, отежано дисање, убрзано лупање срца, које онемогућавају играчу да игра своју игру и да буде максимално фокусиран на њу. Споменула сам да постоје разне вежбе за побољшање концентрације које се требају вежбати на терену, али с обзиром на тренутну ситуацију са којом се суочавају сви тенисери и тенисерке широм планете, даћу вам једну вежбу која се вежба код куће, ван терена.


Koncentriši se, Mentalni trener tenisera Ljubica Jovanović

У табели се налазе бројеви од 0 до 100. За 60 секунди треба да скенирате, обухватајући целу таблу и да нађете што више бројева по одређеном задатом редоследу. Сами себи ћете одредити на који начин ћете слагати бројеве. Нпр. почев од најмањег до највећег, од 0 па надаље, или уназад, од 100 па надоле, или можда од 20 па на више 21, 22 или на доле 19, 18, или можда само парне или непарне бројеве почев од 0 или од 22. Заиста су неограничене могућности којим редоследом ћете тражити бројеве. Важно је да временски одредите период трајања ове вежбе, препоручљиво је да траје 1 минут и за почетак будите у потпуној тишини док је радите. Првих пар пута, пар дана потпуно се изолујте од буке. На овај начин ћете вежбати  своју концентрацију, усмеравање пажње, али и уочићете напредак при сагледавању, скенирању ситуације целокупног терена и тај напредак ћете прво приметити у игрању дублова. Након пар дана, укључите разне ометаче док радите ову вежбу, попут гласне музике, упаљеног ТВ-а или се намерно изложите буци, радите ову вежбу у соби где више људи прича (колико вам сада ово услови дозвољавају 🙂 ). На овај начин вежбаћете своју концентрацију која ће бити много боља на тениском терену, када будете изложени различитим утицајима публике, галаме са суседног терена и сличних ометача пажње. Увежбавањем концентрације унапредићете своју игру и смањити негативно дејство ометача.

Многи играчи, тениски тренери и родитељи мисле да концентрација значи да се играчи морају више трудити на терену, али заправо она подразумева низ вештина које се морају развијати кроз систематични програм вежби на терену и ван њега.

Искористите време у карантину како бисте унапредили неке своје особине, стекли нова знања и вештине.


* Текст је написан за време карантина, у пролеће 2020. године

Више о менталним тренинзима можете прочитати овде >>>> http://www.ljubicajovanovic.com/index_files/tenis_koucing.htm

Ljubica Jovanović trener za mentalnu pripremu tenisera
Љубица Јовановић, ментални тренер тенисера

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *