Ljubica Jovanović, Ostani mentalno jak, kako ostati mentalno jak u kritičnim situacijama, Mentalni trener tenisera Ljubica Jovanović

Остани ментално јак

Дуго сам размишљала како могу дати свој допринос новонасталој, ванредној ситуацији и то у време трајања полицијског часа. Управо из те намере је настао овај блог, који можете такође користити и у периодима зиме, или кад сте из било ког разлога онеспособљени да напуштате кућу, односно када сте присиљени да већину, готово 24 часа проведе затворени у кући.

Оно са чиме бих започела јесте да треба да освестите себе, отклоните панику и страх, јер је то заиста непотребно да радите. Може бити штетно по ваше телесно и ментално здравље, а може имати и лош утицај на околину, укућане, породицу, комшије.

Детаљније Остани ментално јак

Први корак ка томе је да се суочите са тренутном ситуацијом.

Прихватите ствари такве какве јесу. Затим замислите најгори могући сценарио који би се могао десити. И кад би се он десио, запитајте себе шта би онда било? Прихватите тај „могући сценарио“, а потом трезверно размислите и дођите до закључка да је шанса да се он деси мања од 0,0005%. Људи су у страху да одраде већину жељених ствари и да се суоче са разним новим изазовима, јер су забринути, у страху су шта се све може десити, оптерећују се могућим нежељеним исходима, а реална вероватноћа да се ти исходи десе су много мањи од једног процента. Прва фаза је дакле суочавање са нежељеним исходом.

Ајмо сада да почнемо да размишљамо у правом смеру, смеру реалне будућности и како искористити ово време у изолацији. Јасно ми је да грч у стомаку и даље стоји, и питате се како га избацити, како га се ослободити? Најмоћнија техника за држање емоција под контролом је техника дисања. Овом техником дисања ћете избаците сву стегнутост, нервозу, страх из стомака тако што ћете удахнути дубоко, замислити како је тај страх, нервоза, грч, паника у целој вашој утроби, стомаку и онда брзо и нагло издахните на уста, без задржавања ваздуха у усној дупљи и у образима, већ директно из ждрела и једњака кроз уста брзо напоље и док издишете осетите како сав тај страх и грч излазе напоље са тим издисајем.



По потреби поновите пар пута. Ову технику дисања можете користити када год вам се укаже прилика, да ли пред неки велики и важни наступ ради избацивања треме, или ради избацивања страха, притиска под одређеним ситуацијама у школи, на послу, у ауту. Буквално је техника примењива како у овој ванредној „корона“ ситуацији, тако и под нормалним, али за вас стресним околностима. Након тога можете применити неку афирмацију, односно разговор који треба да обавите сами са собом а који ће бити позитиван, охрабрујућ, и након тога кратку визуализација жељеног стања. Када прође све ово замислите шта ће бити, али замишљајте жељени сценарио, никако оно што не желите да вам се деси. Подсетника ради, овде ћете добити више техника и алата како да помогнете себи да смањите анксиозност, страх и панику,  а не да је повећавате.


Ljubica Jovanović, Ostani mentalno jak, kako ostati mentalno jak u kritičnim situacijama, Mentalni trener tenisera Ljubica Jovanović

Било да живите сами или са породицом, крените нешто да радите како бисте склонили забринутост с ума. Но, тај рад неће бити делотворан уколико је аутоматизован попут прања судова, пеглања и слично. Рад мора захтевати креативност, коришћење ума, размишљање. Нешто што сте можда одувек желели да радите, али нисте имали времена за то или можда никада није био прави тренутак. САДА ЈЕСТЕ. Надам се да вам је одмах пало на памет пар ствари, зато узмите оловчицу и папир у руке и одмах запишите те своје идеје, јер ћете их до краја читања или у току дана, чим крене поново забринутост, заборавити. Ево неких примера. Направите Vision board (таблу са сликама својих жеља и циљева), прочитајте више књига, напишите књигу, преуредите дечију собу, али да заиста буде што креативнија, и укључите децу у свој рад. Скувајте омиљено јело, направите торту, колач који се прави-спрема дуго, али никако нисте имали времена за њега, а већ дужи временски период то имате у плану. Припремите романтичну вечеру и причајте са супругом, без мобилних телефона. Причајте шта је то што желите да видите, доживите још у животу, а нисте успели и напишите списак тих ствари, јер чим се заврши ово стање, управо ће се указати прилика да то и остварите. Ако имате децу, право је време за игру „Занимљиве географије“, монопол, пантомиме и сличне игрице.

Склоните мобилне телефоне и проводите што мање времена пред телевизијом.

Медитирајте! Волите се! Смејте се!

Вежбајте! Сачувајте своје тело активним и здравим! Десетак вежбица сваког дана може поспешити циркулацију, рад мишића, регулисати шећер и још много добробити дати вашем телу. Ово не важи за спортисте који се баве такмичарским спортом—ви би требало да направите списак вежба које ћете радити пре подне и после подне, како бисте успели да одржите висок ниво физичке припремљености.


Ljubica Jovanović, Ostani mentalno jak, kako ostati mentalno jak u kritičnim situacijama, Mentalni trener tenisera Ljubica Jovanović

Седите и направите списак циљева за ову годину, а онда и које кораке треба да предузмете како би се ти циљеви остварили. Све ово уз парче папира и оловку и пишите, записујте све планове.


Ljubica Jovanović, Ostani mentalno jak, kako ostati mentalno jak u kritičnim situacijama, Mentalni trener tenisera Ljubica Jovanović

Покрените и друге људе на исту или сличну акцију. Уместо што ћете провести сате и сате на телефону у кукању и препричавању истих приче са најближим људима, будите ви ти који ће бити корисни себи и другима и помоћи себи и другима да смање страх, напетост и панику. И крените полако, корак по корак.


Ljubica Jovanović, Ostani mentalno jak, kako ostati mentalno jak u kritičnim situacijama, Mentalni trener tenisera Ljubica Jovanović

Да резимирамо.

Први корак је да се суочите са тренутном ситуацијом, затим применом технике дисања избацивати страх, грч, невозу и напетост. Нађите на јутјубу медитацију или релаксациону вежбу која вам прија, која вас опушта и смирује. Визуализујте жељено стање.

Након тога напишите списак ствари које можете радити код куће сами, као и у друштву породице (зависи са ким живите). А онда и крените да те ствари и радите. Нека рад који обављате сами буде такав да морате активирати свој ум, а са породицом игре и све обавезе које извршавате заједно нека буду што интересантније, а на неки начин и едукативне.

Радите све оно што нисте могли раније, јер нисте имали времена.

Ограничите време проведено на мобилном телефону и испред ТВ уређаја.

Запишите своје циљеве и планове за њихова остварења.

И за сам крај, осим што на овај начин помажете себи, учините и још једну лепу ствар. На дневном нивоу макар једној особи помозите, позовите је, пошаљите јој нешто или на било који начин је орасположите, нека барем за тренутак успе да отклони негативне мисли и претвори их у позитивне. Или, још боље би било уколико бисте покренули још некога у акцију, активирали још нечију креативност и учинили да још једна особа поред вас самих, улепша себи и другима дан. Можда баш ти, будеш једина утеха и глас разума тој особи, јер су људи широм планете изложени страху, паници, нервози. Зато помози! Улепшај себи и још некоме сваки дан! И будите захвални на свему што имате и на свему лепом што ће тек доћи. Јер и ово ће проћи…

А сад у акцију!

Ljubica Jovanović trener za mentalnu pripremu tenisera
Љубица Јовановић, ментални тренер тенисера

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *