Дугорочни развој спортиста (LTAD) – Тренирајте да тренирате (5. део)

У данашњем наставку текста о методи Дугорочног развоја спортиста, говорићемо о фази Тренирајте да тренирате, која се сматра најосетљивијом у развоју спортиста (јер обухвата узраст од 11 до 15 година код девојчица и од 12 до 16 година код дечака), и за коју сами аутори кажу да „у њој спортисти настају или нестају“.

 

Тренирајте да тренирате

Током фазе Тренирајте да тренирате (девојчице од 11-15, дечаци од 12-16 година), млади спортисти треба да изграде аеробну основу и учврсте своје спортске вештине. Пред крај ове фазе, треба да се фокусирају на снагу и на систем анаеробне алактичне енергије. У овој фази је потребно више времена посветити тренинзима, да би се развио дугорочни потенцијал сваког спортисте.

Узраст који одређује фазу Тренирајте да тренирате је заснован на приближном почетку и завршетку наглог адолесцентског раста. Он се углавном одређује као узраст од 11 до 15 година код девојчица и од 12 до 16 година код дечака.

У овој фази, спортисти су спремни да консолидују своје основне вештине и тактике везане за одређени спорт. То је уједно и главна фаза за развијање кондиције.

У фази Тренирајте да тренирате, спортисти или настају, или нестају. Они могу да поседују велики таленат, играју на победу, дају све од себе, али још увек морају да посвете више времена тренирању вештина и физичких способности него званичним такмичењима. Да би се максимизирао дугорочни потенцијал, победе треба да остану у другом плану.

Овакав приступ је од суштинског заначаја на дугорочни развој врхунских спортиста и оних који ће остати физички активни током целог живота.

Tinejdzeri

Током фазе Тренирајте да тренирате, физичке промене код малих спортиста се дешавају брже него док су били у млађем узрасту.  Програми тренинга треба да буду осмишљени тако да узимају у обзир ове нагле промене и све различите предности и недостатке које оне представљају за развој спортиста.

Мале спортисте треба константно надгледати да би се разумело како њихов раст и сазревање утичу на тренирање, и обрнуто.

Период најбржег раста (Peak Height Velocity – PHV)

Током фазе Тренирајте да тренирате, спортисти улазе у период наглог раста и пролазе кроз пубертет. У том периоду, може да се мери њихов раст и да се бележе подаци о томе, како би се израчунало када ће ући у период најбржег раста (PHV).

PHV је веома важан критеријум који помаже да се одреди које физичке способности могу да се тренирају ефикасно и безбедно у овој фази. На пример, аеробни тренинг треба да буде приоритет тек након достизања PHV-а.

Раст омета учинак

Током периода раста, а нарочито ако се тај раст догоди веома нагло, може да дође до великог утицаја на спортске вештине и на способност покрета. Потребно је да тренери објасне спортистима због чега је дошло до негативног утицаја на њихове моторичке вештине и способност покрета, како би спортисти разумели да је ово природна ствар и да ће временом проћи.

Опште смернице током фазе Тренирајте да тренирате

  • Нагласак треба да буде на тренирању гипкости, како би се прилагодили наглом расту костију, тетива, лигамената и мишића.
  • Поведите рачуна о осетљивим периодима убрзане адаптације на тренинг снаге. Код дечака, овај период почиње 12 до 18 месеци након PHV-а. Код девојчица, овај осетљиви период почиње када се догоди једна од ове две ствари: прва менструација, или улазак у период најбржег добијања на тежини (Peak Weight Velocity – PWV). Код неких девојчица PWV се дешава пре прве менструације, док је код других обрнуто.
  • Могућност аеробног тренинга и тренинга снаге зависи од сазревања спортисте. Због тога, време када треба ставити нагласак на одређену врсту тренинга зависи од тога да ли спадају у оне који сазревају рано, уобичајено или касно.
  • Потребно је да спортисти науче да се носе са физичким и менталним изазовима које пред њих постављају такмичења.
  • За све спортисте, и даље је важно да користе одговарајућу опрему која одговара величини њихових тела и нивоу њихових вештина.
  • Остварите оптималан однос између тренинга и такмичења, и придржавајте се тога да он буде 60:40 у процентима.
  • Ако има превише такмичења, губи се драгоцено време за тренинг; ако има премало такмичења, умањују се шансе за практичну примену и развој технике, тактике и способности доношења одлука у реалним такмичарским условима.
  • Препознајте таленат и помозите спортистима да се фокусирају на два спорта.
  • Користите планове са једноструком и двоструком периодизацијом за припрему спортиста.
  • У тренинг укључите и такмичарске ситуације у облику тренинг-утакмица или такмичарских игара и вежби.
  • Главни разлог због чега неки спортисти престану да напредују током каснијих фаза свог развоја је повезан са превише такмичења и премало тренинга у овој фази.
  • Такмичење је највредније онда када се користи за развој стратешког и тактичког разумевања. Нагласак треба да буде стављен на процесу учења, а не на исходу.

 

 

Наредне среде говоримо о петој фази метода Дугорочног развоја спортиста, коју су аутори назвали Тренирајте да бисте се такмичили. Та фаза обухвата узраст од 15 – 21 године код девојака и од 16 – 23 године код младића. То је фаза када ствари постају „озбиљне“…

 

Останите уз Мале играче!

 

Извор:

http://canadiansportforlife.ca/train-train/more-about-train-train

 

 

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *